PROGRAM DE FORMARE DE LUNGĂ DURATĂ
Psihoterapie Integrativă Relațională a Copilului, Adolescentului și Sistemului Familial
Program de formare destinat psihologilor și absolvenților de studii conexe: Medicină (specializarea Psihiatrie sau Psihiatrie Pediatrică), Asistență socială, Psihopedagogie, Psihopedagogie specială, Teologie, Filosofie
Program în două formate:
grupe cu predare față în față
grupe cu predare online
Programul a fost construit pentru a sprijini psihoterapeuții în formare să intervină competent și empatic în lucrul cu cei patru clienți esențiali în psihoterapia copilului: copilul sau adolescentul, părintele, relația părinte-copil și familia ca sistem. Echipa de formatori pasionați, cu multiple specializări naționale și internaționale și experiență directă în lucrul cu aceste categorii de clienți, a pus temelia unui demers educațional cu adevărat transformator.
Programul de formare în psihoterapia integrativă a copilului, adolescentului şi sistemului familial se desfăşoară pe o perioadă de 5 ani şi este structurat în două etape
- 1. Formare de bază - durată 3 ani ( 10 module pe an plus tabără)
- 2. Supervizare - durată 2 ani (6 module pe an)
FORMAREA DE BAZĂ
În cadrul primei etape a programului formativ, numit Formare de Bază, cerințele de parcurs sunt următoarele:
- Realizarea a 500 de ore de formare teoretică pe parcursul primilor 3 ani. Aceste ore vor fi realizate în cadrul cursurilor de weekend lunare a câte două zile (sâmbăta şi duminica) şi în cadrul unei tabere anuale de cinci zile (30 de module şi 3 tabere).
- În cadrul celor 500 de ore de formare teoretică sunt cuprinse şi ore de practică clinică supervizată. Anual vor fi realizate 20 de ore de practică clinică supervizată, pe baza aspectelor teoretice şi practice parcurse în cadrul programului de formare (60 de ore în primii 3 ani).
- Realizarea a 150 de ore de dezvoltare personală individuală şi de grup. Aceste ore vor fi realizate în cadrul cursurilor de weekend şi a taberelor, cât şi în procesul de psihoterapie individuală cu un psihoterapeut integrativ relaţional la alegere (120 de ore de grup şi 30 de ore de psihoterapie individuală cu un psihoterapeut integrativ relaţional).
Programul teoretic și practic al formării de bază este construit pentru a împlini principalele nevoi ale practicianului specializat în lucrul cu cele patru tipuri de clienţi: copil/adolescent, părinte, relația de atașament părinte-copil sau familia și pentru a oferi o hartă clară și structurată în evaluarea psihologică și intervenția terapeutică cu acești clienți.
Anul 1
Obiective de învățare
- 1. Cunoașterea modelului psihoterapiei integrative relaționale și a specificităților acestuia în lucrul cu copilul/adolescentul, părintele, relația de atașament părinte-copil sau familia
- 2. Cunoașterea și aplicarea unor instrumente de evaluare psihologică clinică standardizate și nestandardizare pentru evaluarea celor patru categorii de clienți
- 3. Cunoașterea psihologiei dezvoltării celor patru tipuri de clienți
- 4. Cunoașterea și aplicarea unor instrumente structurate de conceptualizare a cazului și planificare a intervenției psihoterapeutice cu cele patru tipuri de clienți
Module
1 Modul introductiv
3 Module de evaluare psihologică a copilului, adolescentului, relației de atașament părinte-copil sau a familiei
4 Module de psihologia dezvoltării și introducere în psihoterapiile specifice fiecărui tip de client: copilul/ adolescentul, relația de atașament părinte-copil, părintele familia
2 Module de conceptualizarea cazului și planificarea intervenției psihoterapeutice cu fiecare tip de client.
Tabăra de aprofundare (1) Harta vieții în copilărie și adolescență.
Anul 2
Obiective de învățare
- 1. Cunoașterea a cel puțin 5 abordări psihoterapeutice pentru lucrul cu copilul individual sau în grup, integrate prin eclectism tehnic în psihoterapia integrativă relațională
- 2. Cunoașterea a cel puțin unei abordări psihoterapeutice pentru lucrul cu părinții, integrate prin eclectism tehnic în psihoterapia integrativă relațională
- 3. Cunoașterea a cel puțin 2 abordări psihoterapeutice pentru lucrul cu relația de atașament, integrate prin eclectism tehnic în psihoterapia integrativă relațională
- 4. Cunoașterea a cel puțin 3 abordări psihoterapeutice pentru lucrul cu familia, integrate prin eclectism tehnic în psihoterapia integrativă relațională
Module
5 Module de Psihoterapie integrativă relațională și tehnici din alte 5 abordări terapeutice integrate în mod eclectic, pentru lucrul psihoterapeutic cu clientul COPIL și în paralel cu clientul PĂRINTE.
1 Modul de Psihoterapie integrativă relațională destinat lucrului cu clientul PĂRINTE.
1 Modul de Psihoterapie integrativă relațională destinat lucrului cu clientul RELAȚIA DE ATAȘAMENT PĂRINTE-COPIL.
3 Module de Psihoterapie Integrativă Relațională și tehnici din alte 3 abordări terapeutice integrate în mod eclectic, pentru lucrul cu clientul FAMILIE.
Tabăra de aprofundare Directivitate și non-directivitate în relația terapeutică.
Anul 3
Obiective de învățare
- Cunoașterea și aplicarea modelului psihoterapiei integrative relaționale a copilului/adolescentului, părinților, relației de atașament părinte-copil și a familiei în lucrul cu principalele problematici non-clinice și clinice. De la normal la patologic
Module
10 Module de Psihoterapie Integrativă Relațională a principalelor probleme non-clinice, clinice și psihpatologice ale copiilor și adolescenților
Tabăra de aprofundare (3) De la normal la patologic în procesul terapeutic cu copiii, adolescenții, părinții și familia.
La fiecare modul se oferă suport de curs, prezentare vizuală, materiale psihoeducaționale adiționale și o generoasă listă bibliografică. De asemenea, există acces la biblioteca Asociației, unde pot fi accesate cărți, jurnale, reviste de specialitate.
Practica clinică supervizată anuală
În fiecare an de formare există obligativitatea parcurgerii a 20 de ore de practică cu clienți (servicii contra cost sau voluntariat) într-un context ales de cursant, conform cerințelor specifice fiecărui an.
Practica va fi supervizată de către un Coordonator de Practică, membru al Asociației si vor fi realizate cu acesta 20 de ore, sub forma de întâliniri față în față sau online. La primul modul vei fi desemnat către unul dintre coordonatori și vei stabili cu acesta toate detaliile organizatorice specifice practicii de realizat.
Practica va fi finalizată printr-un raport de practică, care va fi depus către coordonatorul de practică și unul dintre formatorii principali. La finalul celor 3 ani, vei avea de predat 3 rapoarte de practică, documente valoroase care fac parte din procesul de evaluare finală.
Finalizarea Formării de bază şi procedura de Evaluare
Finalizarea primei etape de formare se realizează prin:
- 3 rapoarte de practică din cei 3 ani de formare
- examen scris de tip grilă din parcursul teoretic al celor 3 ani
Accesarea examenului scris se realizează doar prin prezentarea celor 3 rapoarte de practică și a parcurgerii orelor de dezvoltare personală individuală, demonstrate printr-un raport de parcurs terapeutic realizat de psihoterapeut.
Criterul de promovare al examenului final este obținerea unui calificativ de Bine sau Foarte bine (se va realiza media dintre calificativele obținute la rapoartele de practică și calificativul obținut la examenul final).
Costuri etapa Formare de bază
- 20 euro taxă interviu admitere în program (implică interviu+analiză dosar+evaluare psihologică)
- 150 euro per modul lunar (x 30 module)
- 250 euro per tabără anuală (x 3 tabere) plus costuri variabile cazare și masă
- 170 euro per practică supervizată anuală (x 3 sesiuni de practică în 3 ani)
- 50 euro taxă examenul final formare de bază
Reduceri!!
- Dacă ai parcurs anterior cursuri de formare profesională cu formatorii Asociației: Andreea Abe Adebowale sau Giulia Negură sau dacă faci parte din comunitatea Andreei Abe Adebowale, beneficiezi de reduceri la accesul în acest program de formare.
- Află către finalul video-ului de prezentare care sunt aceste reduceri!
În urma finalizării și promovării etapei Formare de bază cursanții vor obține Diploma de absolvire în specialitatea Psihoterapie Integrativă, cu competențe în Psihoterapia Integrativă Relațională a Copilului, Adolescentului și Sistemului Familial, în baza căreia au acces la prima treaptă profesională atestată de Colegiul Psihologilor din România – Psiholog cu drept de liberă practică treapta de specializare Practicant, forma de atestare Supervizare. În același timp, obținerea acestei diplome le permite absolvenților deschiderea Cabinetului Individual de Psihologie în specialitatea Psihoterapie.
ORAR grupa ONLINE primul an:
Modul 1: 23-25 ian 2026 (doar primul modul are 3 zile)
Modul 2: 21-22 feb 2026
Modul 3: 21-22 martie 2026
Modulul 4: 25-26 apr 2026
Modulul 5: 23-24 mai 2026
Modulul 6: 20-21 iunie 2026
Modulul 7: 18-19 iulie 2026
Modul 8: 29-30 aug 2026
Modul 9: 3-4 oct 2026
Modul 10: 24-25 oct 2026
Tabăra An 1: 18-22 nov 2026
ORAR grupa FAȚĂ în FAȚĂ primul an:
Modul 1: 16-18 ian 2026 (doar primul modul durează 3 zile)
Modul 2: 14-15 feb 2026
Modul 3: 14-15 martie 2026
Modulul 4: 18-19 apr 2026
Modulul 5: 16-17 mai 2026
Modulul 6: 13-14 iunie 2026
Modulul 7: 11-12 iulie 2026
Modul 8: 8-9 aug 2026
Modul 9: 19-20 sept 2026
Modul 10: 10-11 oct 2026
Tabăra An 1: 11-16 nov 2026
Programul modulelor este:
Sâmbătă: orele 10.00-18.00
Duminică: orele 10.00-18.00
Programul taberelor este:
Miercuri: orele 12-18.00
Joi-Sâmbătă: orele 10.00-18.00 Duminică: orele 10.00-14.00
Supervizare
În cadrul etapei a doua a programului formativ, numit Supervizare, Psihoterapeutul Integrativ poate accesa prima treaptă legală de acces în profesie, prin Colegiul Psihologilor din România, denumită treapta Practicant-Supervizare.
Cerințele de parcurs în această etapă sunt următoarele:
Realizarea a 150 de ore de formare teoretică pe parcursul celor doi ani (anii 4 și 5 ai formării). Aceste ore vor fi realizate în cadrul modulelor de weekend (sâmbătă si duminică, 12 module).
Realizarea a 150 de ore de dezvoltare personală individuală și de grup. Aceste ore vor fi realizate atât în cadrul modulelor de weekend, cât și în procesul de psihoterapie individuală cu un psihoterapeut integrativ relațional (110 ore de grup şi 40 de ore de psihoterapie individuală cu un psihoterapeut integrativ relaţional).
Programul teoretic și practic al Supervizării este construit pentru a continua ghidarea și susținerea practicianului specializat în lucrul cu cele patru tipuri de clienţi: copil/adolescent, părinte, relația de atașament părinte-copil sau familia în a aplica în practica clinică modelele dobândite pe parcursul formării de bază.
Anul 4
Obiective de învățare
- Aplicarea modelului psihoterapeutic integrativ relațional în lucrul cu clienții și obținerea de ghidaj de tip supervizare
- Cunoașterea și aplicarea modelului psihoterapiei integrative relaționale a copilului/adolescentului, părinților, relației de atașament părinte-copil și a familiei în lucrul cu principalele problematici non-clinice și clinice. De la normal la patologic
Module
6 Module centrate pe: prezentare a cazului în supervizare, mentorat pe parcursul profesional și nișarea arie profesionale, gestionarea aspectelor administrative ale Cabinetului Individual de Psihologie, scrierea rapoartelor de parcurs terapeutic.
Anul 5
Obiective de învățare
- Aprofundarea aplicării modelului psihoterapeutic integrativ relațional în lucrul cu clienții și obținerea de ghidaj de tip supervizare
- Cunoașterea și aplicarea unor aspecte legale specifice profesiei de psihoterapeut și obținerea unui ghidaj de tip supervizare și mentorare
Module
6 Module centrate pe: prezentare a cazului în supervizare, aspecte etice în specializare, alte aspecte specifice specialării de Psihoterapie Integrativă.
Finalizarea Supervizării şi procedura de Evaluare
Finalizarea etapei de supervizare se realizează în cadrul unui interviu oral, în care va fi prezentat:
- 1 raport de practică scris în care sunt prezentate 5 studii de caz
Accesarea interviului oral se realizează prin parcurgerea tuturor modelelor de supervizare de grup și a parcurgerii orelor de dezvoltare personală individuală, demonstrate printr-un raport de parcurs terapeutic realizat de psihoterapeut.
Costuri etapa Supervizare
- 160 euro per modul lunar (x 12 module)
- 50 euro taxă examenul final supervizare
În urma finalizării și promovării etapei Supervizare cursanții vor obține Diploma de absolvire în specialitatea Psihoterapie Integrativă, cu competențe în Psihoterapia Integrativă Relațională a Copilului, Adolescentului și Sistemului Familial, în baza căreia au acces la prima treaptă profesională atestată de Colegiul Psihologilor din România – Psiholog cu drept de liberă practică treapta de specializare Practicant, forma de atestare Autonom.
Criteriile de înscriere în program
1. Studii:
- Diplomă de licenţă în psihologie sau diplome asimilate în condiţiile legii – absolvenţi de studii universitare în domenii conexe psihologiei: medicină / psihopedagogie / filosofie / teologie / asistenţă socială (Hotărârea 1/2019, Hotărârea 63/2021).
- Diplomă de master într-o specializare acreditată de Colegiul Psihologilor din România (Psihologie clinică sau Psihoterapie), obținută anterior înscrierii sau obținută pe parcursul anilor din Formarea de Bază, cu obținerea diplomei de Master, nu mai târziu de anul 3.
2. Competențe personale și interpersonale:
- Capacitate de auto-reflecție și dezvoltare personală.
- Abilități de empatie, comunicare și relaționare.
- Disponibilitate de a primi feedback și de a lucra asupra propriei dezvoltări emoționale.
3. Sănătate psihică adecvată:
- Evaluare psihologică pentru a exclude tulburările psihice severe care ar putea interfera cu formarea (realizată de către fondatorii Asociației, adițional interviului)
- Lipsa contraindicațiilor medicale psihice severe care ar afecta abilitatea de a desfășura activitatea terapeutică
- Adeverință medicală de la medicul de familie.
4. Motivație pentru profesie:
- Demonstrarea unui interes autentic pentru psihoterapia copilului, adolescentului, relației de atașament și a familie și dorința de a contribui la bunăstarea altora.
- Angajament față de procesul formativ (formare de bază, supervizare, dezvoltare personală și practică supervizată).
5. Experiență anterioară (opțional, dar preferabil):
- Experiență în domeniul psihologiei clinice, consilierii, psihoterapiei sau a unui domeniu adiacent (voluntariat, practică, muncă în ONG-uri, spitale etc.).
Procedura de admitere în program
- Interviu motivațional
- Evaluare psihologică de tip screening (realizată de către fondatorii Asociației, adițional interviului)
- Dosar cu documente de înscriere:
- Cerere de inscriere
- Copie CI
- CV și scrisoare de intenție
- Copii dupa documente justificative ale studiilor (ex. diploma licență diploma program master)
- Adeverință medicală
- Cazier
- Achitare taxă inscriere (aceeași cu taxa de interviu)
Program completare studii
Pentru absolvenţii specialităților adiacente care pot accesa programe de formare în psihoterapie (ex. absolvenții facultăților de medicină, asistenţă socială, pedagogie, psihopedagogie specială, filosofie, teologie) este necesar un pachet de completare a studiilor, conform cerințelor Colegiului Psihologilor din România. Acest pachet poate fi parcurs la una dintre Facultăţile de Psihologie care oferă programe de licenţă în psihologie.
Asociatia APRICAS nu asigura desfășurarea acestui pachet.
Trimite email de inscriere la contact@apricas.ro, cu următoarele informații: Nume, Prenume, telefon, email, specializare profesional
Completează formularul cu datele solicitate, pentru a te înscrie in program. Vei primi răspuns pe email cu procedura de înscriere.
