Află mai multe despre abordarea noastră
Abordarea noastră conține trei piloni:
I. Clientul multiplu în terapia copilului
II. Modelul relațional de dezvoltare a sinelui
III. Instrumente care facilitează schimbarea
I. Clientul multiplu în terapia copilului
În psihoterapia integrativă relațională, perspectiva noastră asupra lucrului cu copiii implică o filosofie unică. Din punctul nostru de vedere, în lucrul cu copiii avem întotdeauna mai mulți clienți, în diverse formate și cu tipuri specifice de intervenție terapeutică. O conceptualizare corectă a cazului presupune un răspuns clar la întrebarea: Cine este clientul procesului terapeutic?
Astfel, identificăm cel puțin patru tipuri de clienți:
- Clientul copil sau adolescent, căruia îi oferim servicii de psihoterapie individuală. În paralel, lucrăm constant și cu un client secundar – părintele sau aparținătorul.
- Clientul părinte, căruia îi oferim servicii de consiliere parentală relațională, fie individual, fie în cuplul parental.
- Clientul relație de atașament părinte–copil, căruia îi oferim servicii de terapie relațională.
- Clientul sistem familial – fie familia de bază, fie familia extinsă – căruia îi oferim servicii de terapie de grup familial.
Acest pilon are la bază modelul de dezvoltare a sinelui în relație, conform abordării integrative relaționale dezvoltate de Ken Evans și Maria Gilbert (2010, 2011). Cei doi autori susțin că sinele uman se dezvoltă și funcționează în relație cu șase dimensiuni esențiale:
II. Modelul relațional de dezvoltare a sinelui
- Dimensiunea biologică – relația sine–corp
- Dimensiunea intrapsihică – relația sine–sine
- Dimensiunea interpersonală – relația sine–ceilalți
- Dimensiunea interculturală – relația sine–rasă, cultură, naționalitate și context lărgit
- Dimensiunea ecologică – relația sine–natură
- Dimensiunea transcendentă – relația sine–transcendență
III. Schimbarea facilitată de factori bio-psiho-sociali specifici etapelor de dezvoltare
Acest pilon se referă la factorii ai schimbării care contribuie, în viziunea noastră, la un proces terapeutic eficient și adaptat fiecărui tip de client.
De exemplu:
- În lucrul cu copiii preșcolari și școlari, terapia verbală este adesea ineficientă, deoarece limbajul lor principal de comunicare și învățare este jocul. În acest context, terapiile prin joc sunt cele mai eficiente – jocul terapeutic și joaca naturală facilitează schimbarea.
- În lucrul cu pre-adolescenții și adolescenții, pot fi folosite elemente de joc, însă tehnicile expresiv-creative și proiective sunt adesea mai eficiente.
- În lucrul cu relația de atașament părinte–copil, factorul central de schimbare este relația în sine – crearea, consolidarea sau repararea acesteia.
- În lucrul cu părinții și familiile, facilităm dezvoltarea fiecărui membru în cadrul relațiilor familiale, susținând în mod special dezvoltarea copiilor prin împlinirea nevoilor relaționale de dezvoltare.
Indiferent de tipul de client, intervenția urmărește repararea rupturilor relaționale și împlinirea nevoilor relaționale de dezvoltare, care au fost ratate de-a lungul etapelor timpurii ale vieții. Factorii acestui pilon oferă rărpunsul la întrebăarea: Ce faclitează schimbarea pentru client?
Pentru a facilita acești factori ai schimbării, am folosit metoda integrării de tip eclectic a diverse tehnici și concepte specifice unor abordări terapeutice cu filosofie comună, de terapie prin joc, terapie a relației de atașament, terapie familială sau consiliere parentală.
Acești trei piloni construiesc împreună o hartă conceptuală clară, care permite psihoterapeutului integrativ să înțeleagă și să conceptualizeze cu ușurință fiecare caz, precum și să planifice intervenția terapeutică adecvată pentru oricare dintre cele patru tipuri de clienți.
